Zamierzenia miesiąc MAJ
TEMATY REALIZOWANE W MAJU:
I. „JESTEM EUROPEJCZYKIEM”
II. „WIOSNA W PEŁNI”
III. „RODZINA TO SKARB”
IV. „PRAWA DZIECKA”
I. „JESTEM EUROPEJCZYKIEM”
ZAMIERZENIA:
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
- sprzątanie po posiłku
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
- zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
- pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
OBSZAR SPOŁECZNY
- dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
- rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
- doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- właściwe ocenianie sytuacji społecznych
- dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
- przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
- poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
- stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
- dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
- porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej ze stosowaniem określeń stopniujących
- wzbogacanie doświadczenia w zakresie porównywania wagi
- określanie słowem wzajemnego położenia przedmiotów w przestrzeni z zastosowaniem pojęć dotyczących kierunku
- II„WIOSNA W PEŁNI”
ZAMIERZENIA:
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
- kształtowanie właściwego toru oddechu
- doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
- opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
- koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
- wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
- zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
- dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
- systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
- dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
- rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
- poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
- poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”
III. „RODZINA TO SKARB|”
ZAMIERZENIA:
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
- zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
- kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu, sprzątania po posiłku
- doskonalenie motoryki małej poprzez czynności wymagające różnych chwytów dłoni
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej potrzebnej do nabywania umiejętności czytania i pisania
OBSZAR EMOCJONALNY
- wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
- rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
- rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
- przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji
OBSZAR SPOŁECZNY
- dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
- kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
- wdrażanie do współdziałania z innymi w pracach użytecznych, zabawie i podczas odpoczynku
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wartości związanych z zachowaniami społecznymi
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”
- rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi
- rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny
- tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny
- zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
- wdrażanie do wypowiada się w sposób zrozumiały i poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym
- udział w zabawach kształtujących umiejętność rozpoznawania liter, zachęcających do odczytywania sylab, krótkich wyrazów
IV. „PRAWA DZIECKA”
ZAMIERZENIA:
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
- kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
- doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
- odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
- wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
OBSZAR SPOŁECZNY
- chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
- krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
- dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
- rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
- coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk poprzez różnorodne formy ekspresji
- doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
- uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- podejmowanie prób przygotowania prostych prezentacji, np. własnej kolekcji, pasji
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
- rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
- szukanie informacji na dany temat w dostępnych źródłach