Zamierzenia Kwiecień
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWACZE
NA MIESIĄC KWIECIEŃ
GRUPA: gr. II
PROWADZĄCA: Patrycja Hadam, Iwona Szostek
PROGRAM: Samodzielne, wszechstronne, szczęśliwe . Program wychowania przedszkolnego, Nowa Era, Warszawa, 2021.
PRZEWODNIK : „SAMODZIELNE, WSZECHSTRONNE, SZCZĘŚCLIWE – PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO” NOWA ERA 2021
Tematy kompleksowe:
I. „ZWIERZETA DOM OWE I HODOWLANE”
II. „KRAINA BAJEK I BAŚNI”
III.„WIELKANOCNA RADOŚĆ”
IV.„KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY
V. „PIEKNA NASZA POLSKA CAŁA”
OBSZAR FIZYCZNY
- zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
- kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała
- stwarzanie możliwości do podejmowania działań konstrukcyjnych
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach ruchowych
-
zachęcanie do samodzielnego podejmowania czynności porządkowych i higienicznych
-
doskonalenie sprawności dłoni poprzez wykonywanie prostych prac manipulacyjnych
-
doskonalenie sprawności motoryki małej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne
OBSZAR EMOCJONALNY
- zachęcanie do kontaktów ze zwierzętami i czerpania satysfakcji z tworzenia relacji między dzieckiem a pupilem
- rozbudzenie dziecięcej empatii w stosunku do zwierząt
- uwrażliwienie na potrzeby zwierząt domowych
- poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
- kształtowanie empatii i życzliwego nastawienia do siebie i innych
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie i wzmacnianie poczucia własnej wartości
- stwarzanie sytuacji sprzyjających rozpoznawaniu emocji i wczuwania się w emocje innych
-
tworzenie warunków do przeżywania okresu świątecznego w sposób świadomy
-
tworzenie atmosfery radosnego oczekiwania na czas spędzony w gronie najbliższych osób
- sytuacji umożliwiających czerpanie satysfakcji emocjonalnej z kontaktów z przyrodą\
- dostrzeganie piękna najbliższego otoczenia
- wzbudzanie pozytywnych emocji związanych z własnym krajem
OBSZAR SPOŁECZNY
- rozwijanie umiejętności współpracy w czasie zabaw
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad
- stwarzanie okazji do okazywania sympatii innym
- zachęcanie do analizy własnych zachowań i podejmowanych decyzji z uwzględnieniem norm społecznych
- stwarzanie możliwości do podejmowania współpracy i współdziałania z innymi dziećmi
-
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętności współpracy i zespołowego działani
- zachęcanie do racjonalnego korzystania z zasobów dostępnych w najbliższym otoczeniu dziecka
- budowanie poczucia społecznej odpowiedzialności za środowisko naturalne
- budowanie szacunku do ojczyzny i symboli narodowych
- rozbudzanie uczuć patriotycznych
- doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
- cierpliwe czekanie na swoją kolej w zabawie
- uważne słuchanie dorosłych i dzieci
OBSZAR POZNAWCZY
- poznanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych i ich znaczenia dla ludzi
- tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów, klasyfikowaniem
- zachęcanie dzieci do kontaktu z książką i podejmowania prostych zabaw czytelniczych
- rozwijanie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
- kształtowanie umiejętności orientacji na kartce
- kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
- zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
- rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne i słuchanie utworów literackich
- zachęcanie do podejmowania działań naśladowczych i teatralnych,
- rozwijanie wyobraźni geometrycznej i przestrzennej w czasie zabaw
- zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
- rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne
- zapoznanie z wybranymi tradycjami związanymi z Wielkanocą
-
aktywne uczestniczenie w świątecznych przygotowaniach
-
wypowiadanie się na określone tematy, opowiadanie o swoich upodobaniach
-
zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
-
rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
-
obserwowanie zjawisk przyrodniczych
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne
- zachęcanie do podejmowania działań proekologicznych w sytuacjach życia codziennego
- zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz ich przetwarzania
- wdrażanie do oszczędzania wody i energii elektrycznej
- stwarzanie okazji do kontaktu z literaturą dziecięcą
- stymulowanie rozwoju mowy poprzez zabawy słowne, wypowiadanie swoich opinii i dzielenie się doświadczeniami
- utrwalenie znajomości symboli narodowych
- utrwalenie znajomości własnego adresu zamieszkania
- poznanie wybranych legend polskich
- wzbogacenie wiedzy na temat Warszawy
-
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat