ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE STYCZEŃ 2026
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
STYCZEŃ 2026
GRUPA III
PROGRAM: Samodzielne, wszechstronne, szczęśliwe. Program wychowania przedszkolnego. Nowa Era, Warszawa, 2021.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
I.„KOSMICZNE PODRÓŻE
II. „BABCIA I DZIADEK TO SKARB”
III. „ZIMOWE SZALEŃSTWO”
VI . „ZAWODOWE PLANY”
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
- kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- rozpoznawanie i nazywanie swoich potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem czy odczuciami, np. zimnem
- przestrzeganie zasad zachowania, zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- wykonywanie prac plastyczno-technicznych z przestrzeganiem zasad: oszczędnego gospodarowania materiałem, właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu
- doskonalenie sprawności ciała i koordynacji przygotowujących do nauki pisania i czytania
OBSZAR EMOCJONALNY
- wykazywanie wytrwałości w kończeniu podjętych działań i wykazywanie motywacji
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczności ich wypełniania
- obdarzanie uwagą dorosłych i rozumienie, co mówią i czego oczekują – interesowanie się pracą dziadków i okazywanie szacunku dla ich codziennego wysiłku
- dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
- empatyczny stosunek do zwierząt, podejmowanie pomocy potrzebującym zwierzętom
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia innych osób
- próby radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami, nauka okazywania emocji w akceptowany społecznie sposób
- werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
- podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, cieszenie się sukcesem innych
- umacnianie wiary we własne możliwości, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnego zagrożenia, nieprawidłowego zachowania innych
- spokojnie słuchanie wypowiedzi innych, wykazywanie zainteresowania i dawanie czasu innym
- odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
- stosowanie właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu
- odczuwanie empatii oraz chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
- wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny (prezentacja albumów, pamiątek rodzinnych)
- dostrzeganie wyjątkowości własnej rodziny, chęć kultywowania jej tradycji, zainteresowań oraz pasji
- świadomość, że bogactwo nie stanowi o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
- krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
- doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka, niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
- dostrzeganie uniwersalnych wartości, ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywanie samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób
- budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
- wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. siły wydobywającego się z balonu powietrza w modelu rakiety
- doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas różnych form wypowiedzi i sytuacji
- dokonywanie analizy i syntezy prostych słów
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości
- posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze, stosowanie określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia, poznawanie cyfr od „1” do „8”
- interesowanie się literą „p”
- samodzielne przytaczanie słów rozpoczynających się głoską ,,p”.
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych i pewnych prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, badanie właściwości materiałów i zjawisk fizycznych
- utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- poznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, uczestniczenie w procesie alfabetyzacji, wykazywanie motywacji i zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
- dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia (liczenie w różnych kierunkach, przeliczanie tych samych elementów różnie ułożonych: w rzędzie, piramidkach, rozsypce)
- wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
- układanie zdań w taki sposób, aby tworzyły logiczną i poprawnie sformułowaną całość
- słuchanie utworów literatury dla dzieci, bajek, baśni, legend, wypowiadanie się na temat
- podejmowanie prób czytania prostych wyrazów z poznanych liter
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytania, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
- porównywanie długości, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
- próby korzystania z bardziej precyzyjnych sposobów porównywania długości