Założenia październik
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA MIESIĄĆ PAŹDZIERNIK
GRUPA: II ,,Biedronki”
PROWADZĄCY: Anna Koc, Patrycja Hadam
PROGRAM: ,,Samodzielne, wszechstronne , szczęśliwe”. Program wychowania przedszkolnego Nowa Era, Warszawa 2021r.
PRZEWODNIK: ,,Samodzielne, wszechstronne , szczęśliwe”. Program wychowania przedszkolnego Nowa Era, Warszawa 2021r.
Tematy kompleksowe:
1.OWOCE I WARZYW
2.W NASZEJ GRUPIE
3.CO NAM DAJĄ DRZEWA?
4.PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
5.BEZPIECZNI I ROZWAŻNI
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
OBSZAR FIZYCZNY:
- kształtuje umiejętność́ właściwego mycia i wycierania rak w określonych sytuacjach;
- poznaje podstawowe zasady higieny;
uczy się̨ myć zęby pod nadzorem osoby dorosłej uczy się̨ samodzielnego korzystania z toalety; - nabiera nawyku wykonywania czynności higienicznych o określonych porach, w określonych sytuacjach i w odpowiedni sposób;
- korzysta z własnego ręcznika oraz osobistych przyborów do higieny, utrzymuje je
w czystości; - kształtuje umiejętność́ samodzielnego zakładania i zdejmowania poszczególnych części garderoby;
- zwraca uwagę̨ na zmiany w sposobie ubierania się w zależności od pory roku i warunków atmosferycznych;
- wdraża się do odkładania ubrań́ na właściwe miejsce;
- rozpoznaje i nazywa swoje potrzeby związane z odpoczynkiem, ruchem, głodem
czy pragnieniem; - informuje o swoich potrzebach w sposób adekwatny do okoliczności;
- wdraża się do uczestniczenia w organizowanych zabawach i zajęciach ruchowych w sali
i na świeżym powietrzu; - kształtuje umiejętność́ ustawiania się̨ w rzędzie, w kole, parami, w szeregu;
- uczy się korzystania w określony sposób z przyborów do ćwiczeń́ gimnastycznych;
- wdraża się̨ do reagowania na sygnały, wykonywania ćwiczeń́ zgodnie z pokazem;
- rozwija sprawność́ ruchową zgodnie z indywidualnym potencjałem.
OBSZAR EMOCJONALNY:
- poznaje rożne stany emocjonalne: radość́, złość́, smutek;
- próbuje określić́ samopoczucie;
- dowiaduje się, które jego zachowania wywołują̨ przyjemne, a które nieprzyjemne emocje u innych;
- zaczyna dostrzegać́ własną odrębność́ i indywidualność́;
- próbuje określać́ własne upodobania;
- poznaje zasady regulujące zachowania podczas korzystania ze wspólnych zabawek, sprzętów
i kącików edukacyjnych; - uczy się̨ właściwej reakcji na bodźce zewnętrzne związane ze zmianą otoczenia, środowiskiem społecznym i stawianymi wymaganiami;
- podejmuje próby włączania w zabawę̨ innych jej uczestników;
- dzieli się̨ z członkami rodziny wrażeniami z przedszkolnych wydarzeń́;
- rozumie, że uczucia i emocje można wyrazić́ za pomocą̨ mimiki;
- poznaje znaczenie i podejmuje próby wykorzystywania odpowiednich form i znaków na wyrażenie stanu emocjonalnego;
- doskonali umiejętność́ czytelnej werbalizacji swoich uczuć́ i potrzeb;
- samodzielnie planuje i wykonuje niespodzianki dla rówieśników jako wyraz sympatii;
- uczy się̨ mówienia miłych słów innym oraz dziękowania za takie słowa;
- pomaga innym w prostych czynnościach;
OBSZAR SPOŁECZNY:
- włącza się̨ do zabaw ze wszystkimi dziećmi zgodnie z ustalonymi zasadami;
- uczy się̨ stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach;
- uprzejmie zwraca się̨ do innych;
- pokazuje pożądane wzorce postepowania świadczące o tolerancji;
- nabywa właściwego stosunku do osób znajdujących się̨ w najbliższym otoczeniu i różniących się̨ sprawnością̨, wyglądem;
- zwraca uwagę̨ na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu (ludzie o rożnym wyglądzie, z rożnych krajów, o rożnej sprawności);
- stwarza okazje do czerpania radości z obdarowywania innych, pomagania im i dzielenia się̨ tym, co posiadamy;
- słucha i włącza się̨ do rozmów na temat zasad zgodnej zabawy;
- odczuwa empatię oraz chęć́ udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy, odczuwa satysfakcję z faktu dzielenia się̨ lub obdarowywania innych;
- wyraża krytykę̨ wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
- dostrzega potrzeby osób w najbliższym otoczeniu i umiejętnie wspiera je, włącza do zabaw lub działań́ adekwatnie do możliwości oraz sprawności;
- rozumie, że nie można oceniać́ ludzi na podstawie wyglądu i pochodzenia;
- dostrzega różnice i podobieństwa między dziećmi w bliskim otoczeniu oraz kształtuje wobec nich postawę̨ akceptacji przez włączenie do zabaw, wspólne działanie, integrowanie się̨ we wspólnej zabawie;
- kształtuje krytyczny stosunek wobec przejawów wykluczania dzieci.
OBSZAR POZNWACZY:
- kształtuje umiejętność świadomego wcielania się w postać w sytuacjach swobodnych
i zorganizowanych; - odczuwa nastrój słuchanej muzyki i próbuje wyrazić ją przez swobodną ekspresję ruchową;
- próbuje ilustrować obserwowane zmiany w przyrodzie przez ekspresję ruchową
i plastyczną; - kształtuje umiejętność aktywnego odbierania i uczestniczenia w przedstawieniach organizowanych na terenie przedszkola;
- próbuje odczytywać i nazywać emocje u innych oraz samodzielnie je wyrażać za pomocą mimiki, gestu i ruchu;
- doskonali umiejętność uczestniczenia w rozmowach;
- kształtuje wzorce potrzebne do formułowania poprawnych wypowiedzi;
- usprawnia artykulację;
- wdraża się do płynnego, spokojnego wypowiadania się;
- uczy się na pamięć i recytuje oraz śpiewa krótkie teksty;
- uczestniczy w ćwiczeniach oddechowych;
- wzbogaca słownictwo przez nazywanie elementów z najbliższego otoczenia;
- określa czynności, cechy przedmiotów i obserwowanych zjawisk dostępnych bezpośredniemu poznaniu;
- rozwija słuch przez rozpoznawanie i identyfikowanie dźwięków z najbliższego otoczenia;
- uczestniczy w zabawach dźwiękonaśladowczych;
- próbuje rozpoznawać zapis własnego imienia;
- interesuje się napisami w otoczeniu oraz dostrzega ich znaczenie;
- powtarza wiersze, rymowanki grupowo i indywidualnie;
- nabiera śmiałości w wypowiadaniu się na forum grupy ;
- uczestniczy w występach przed szerszym gronem;
- mówi, co widzi na obrazku, wypowiada się na temat prostych historyjek obrazkowych (2–3-częściowych);
- odpowiada na pytania dotyczące wydarzeń, przeżyć, wysłuchanych opowieści.