
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
- „RAZEM W PRZEDSZKOLU”
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do samodzielności w zakresie czynności manualnych
• doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych
OBSZAR EMOCJONALNY
• zachęcanie do rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji
• kształtowanie empatii i życzliwego nastawienia do siebie i innych
OBSZAR SPOŁECZNY
• stwarzanie przestrzeni do samodzielnego nawiązywania kontaktów z grupą rówieśniczą
• zapoznanie z zasadami życia i funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz w instytucji przedszkolnej
• wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych
• zapoznanie z obowiązkami dyżurnego
OBSZAR POZNAWCZY
• wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy i zabawy oraz higieny
• poznanie zawodów związanych z przedszkolem, wdrażanie do poszanowania pracy osób dbających o przedszkole i jego podopiecznych
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
• zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
• rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia
• odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej
• ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów
• umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenki
- „ZABAWY Z LATAWCEM”
OBSZAR FIZYCZNY
• doskonalenie sprawności ruchowej w czasie zabaw ruchowych, muzyczno-ruchowych oraz ćwiczeń gimnastycznych
• stwarzanie sytuacji do nabywania doświadczeń umożliwiających rozwój manualny
• zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
OBSZAR EMOCJONALNY
• wyraża swoje emocje w ekspresji ruchowo-muzycznej i plastycznej
• uczy się wczuwać w emocje innych
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie życzliwego nastawienia do innych ludzi, poznanie zasad gościnności
• zapoznanie z zasadami korzystania ze wspólnych zabawek i książek
OBSZAR POZNAWCZY
• zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo
• rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
• wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata
• zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia
• zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej
• rozwijanie wyobraźni
• poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów
• umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
• zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych
• poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania
III „NADCHODZI JESIEŃ”
OBSZAR FIZYCZNY
• zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
• kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo na drodze
• zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu (spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie)
• rozwijanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się oraz dbania o siebie poprzez zakładanie ubioru adekwatnego do pogody
OBSZAR EMOCJONALNY
• zachęcanie do obcowania z przyrodą i odkrywania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
• stwarzanie okazji do dzielenia się swoimi doświadczeniami i wspomnieniami z wakacyjnych podróży
• zachęcanie do aktywnego słuchania innych osób oraz czytanych przez dorosłego utworów literackich
OBSZAR POZNAWCZY
• zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie
• zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu
• kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów
• poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne
• stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów
• kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych
• stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami
IV „ZIEMIA PEŁNA TAJEMNIC”
OBSZAR FIZYCZNY
• rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie różnorodnych działań gimnastycznych i ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• dostrzega, że rówieśnicy też odczuwają emocje
• przeżywa i okazuje emocje, integrując się z grupą
• zauważa emocjonalną wartość przyrody
OBSZAR SPOŁECZNY
• zapoznanie z wybranymi symbolami związanymi z różnymi regionami Polski
• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
• integrowanie grupy poprzez stwarzanie warunków do podejmowania wspólnych zabaw i działań
OBSZAR POZNAWCZY
• zapoznanie z wyglądem Ziemi z wykorzystaniem jej modelu
• poznanie swojego miejsca i kraju zamieszkania w czasie działań poznawczych i zabaw
• rozwijanie ciekawości poznawczej oraz uwrażliwianie na piękno i różnorodność naszej planety
• kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji i pokazów
• rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów znajdujących się w otoczeniu i nadawania im znaczeń
• poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka
• kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy
• kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
• stwarzanie możliwości do aranżowania przestrzeni zgodnie z dziecięcym poczuciem estetyki i potrzebami poznawczymi
• kształtowanie umiejętności zagospodarowania przestrzeni w czasie zabaw konstrukcyjnych