Zamierzenia na miesiąc maj
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWACZE
NA MIESIĄC MAJ
GRUPA: gr. V
PROWADZĄCA: Joanna Sowa, Kamila Nowak
PROGRAM: Samodzielne, wszechstronne, szczęśliwe . Program wychowania przedszkolnego, Nowa Era, Warszawa, 2021.
PRZEWODNIK: A. Kucharczyk, Ciekawa zabawa. Roczne przygotowanie przedszkolne. Warszawa, 2023.
Tematy kompleksowe:
I . „BIAŁO-CZERWONY MAJ”
II. „WIOSENNE BARWY I DŹWIĘKI”
III. „W RODZINNYM KRĘGU”
IV. „PODRÓŻE PO EUROPIE”
Ogólne cele dydaktyczno- wychowawcze:
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu
• kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, ze szczególnym uwzględnieniem kulturalnego posiłku
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji
• doskonalenie sprawności manualnej oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia podczas wykonywania ćwiczeń graficznych
• doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych itp.
• rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych
• doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania, zaginania papieru
• doskonalenie świadomości położenia przedmiotów względem swojej osoby
• rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania (materiały przyrodnicze, recyklingowe, plastyczne, spożywcze)
• wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad w trakcie zabaw konstrukcyjnych: oszczędnego gospodarowania materiałem, właściwego organizowania miejsca pracy i sprzątania po jej zakończeniu
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności nazywania emocji towarzyszących wspólnej zabawie
• kształtowanie umiejętności bycia w relacji z rówieśnikami i dorosłymi z zachowaniem wzajemnego szacunku
• doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób umożliwiający dziecku dobre funkcjonowanie w grupie
• kształtowanie postawy współodpowiedzialności za pozytywną atmosferę w grupie przedszkolnej
• kształtowanie poczucia troski o zwierzęta i rośliny
• doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
• doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji rywalizacji, z przegraną i wygraną
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wynikających z obcowania ze sztuką
• kształtowanie świadomości wpływu aranżacji otoczenia na dobry nastrój
• kształtowanie umiejętności odpoczywania, korzystania z kącików relaksacyjnych i zamiłowania do muzyki klasycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego
• kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej poprzez aktywne włączanie się w podejmowane działania
• kształtowanie poczucia przynależności do kraju, poszanowania symboli narodowych
• doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń
• budowanie świadomości o znaczeniu uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: odpowiedzialność, solidarność
• wdrażanie do postawy akceptacji, szacunku i życzliwości wobec wszystkich ludzi, w bliższym i dalszym środowisku, wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie itp.
• wdrażanie do postrzegania własnej osoby jako członka narodu (Polka/Polak)
• kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polką/Polakiem poprzez ukazywanie piękna: przyrody, krajobrazów, języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
• kształtowanie postawy empatii wobec osób słabszych i potrzebujących pomocy
• kształtowanie postawy zainteresowania wytworami kultury i sztuki
• kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki oraz podczas zajęć i wizyt wyjątkowych gości w placówce przedszkolnej
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, wzbudzenie zainteresowania do eksperymentowania, stawiania hipotez i szukania odpowiedzi
• wzbudzanie zainteresowań czytelniczych (cykliczne konkursy czytania w grupie przedszkolnej)
• kształtowanie umiejętności dodawania, odejmowania i dopełniania w zakresie 10 i większym
• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje
• utrwalanie poznanych liter i cyfr
• poszerzanie wiedzy o roślinach łąkowych i zwierzętach zamieszkujących łąki
• poszerzanie wiedzy na temat zawodów
• doskonalenie umiejętności zapamiętywania i prezentowania wierszy
• kształtowanie umiejętności czytania oraz pisania – poznanie liter „f” i „F”
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
• kształtowanie znajomości wybranych monet i banknotów, znaczenia pieniędzy w życiu codziennym
• wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu
• rozwijanie umiejętności dostrzegania i nazywania podobieństw oraz różnic między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o rożnym wyglądzie, z rożnych krajów
• doskonalenie umiejętności wyrażania rożnych treści i emocji gestem, mimiką, ruchem
• poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich
• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
• doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
• rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
• rozwijanie umiejętności precyzowania wypowiedzi oraz pytań w celu uzyskania informacji
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych utworów literackich
• kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
• doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: <, >, =
• doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi (konsekwencja i zgodność czasu)
• poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: kształtowanie pojęcia „stolica”
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
• doskonalenie znajomości monet, umiejętności ich porządkowania oraz odliczania wskazanych kwot
• poszerzanie słownictwa związanego z dziedzinami sztuki: malarstwo, muzyka, rzeźba, architektura
• doskonalenie umiejętności przedstawiania zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez obcowanie ze sztuką oraz różnorodne formy własnej ekspresji twórczej
• poszerzanie wiadomości o zawodach artystycznych, o zajęciach związanych z tworzeniem
• doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych
• doskonalenie umiejętności tworzenia wieloetapowych konstrukcji, planowania, gromadzenia materiałów, ustalania sposobów ekspozycji poprzez udział w zespołowej realizacji projektów