Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC KWIECIEŃ
GRUPA: gr. V
PROWADZĄCA: Joanna Sowa, Kamila Kraszewska
PROGRAM: Samodzielne, wszechstronne,szczęśliwe . Program wychowania przedszkolnego, Nowa Era, Warszawa, 2021.
PRZEWODNIK: A. Kucharczyk, Ciekawa zabawa. Roczne przygotowanie przedszkolne. Warszawa, 2023.
Tematy kompleksowe:
I. „W DOMU I W ZAGRODZIE”
II. „STRAŻNICY KSIĄŻEK”
III. „RADOSNA WIELKANOC”
IV. „EKO STYLEM ŻYCIA”
V. „WIOSENNE WITAMINKI”
Ogólne cele dydaktyczno- wychowawcze:
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu
• kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji
• doskonalenie sprawności manualnej oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia podczas wykonywania ćwiczeń graficznych
• doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, naśladowczych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych itp.
• doskonalenie umiejętności precyzyjnego składania, zaginania papieru
• doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
• rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
• zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
• wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole
• kształtowanie umiejętności nakrywania stołu i posługiwania się sztućcami
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności nazywania emocji towarzyszących wspólnej zabawie
• kształtowanie umiejętności bycia w relacji z rówieśnikami i dorosłymi z zachowaniem wzajemnego szacunku
• doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób umożliwiający dziecku dobre funkcjonowanie w grupie
• kształtowanie postawy współodpowiedzialności za pozytywną atmosferę w grupie przedszkolnej
• kształtowanie poczucia troski o zwierzęta i potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną im krzywdę
• dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski.
• doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, budowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
• doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji rywalizacji, z przegraną i wygraną
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wynikających z obcowania ze sztuką
• kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
• kształtowanie umiejętności czerpania radości i satysfakcji z wykonywanych czynności, w tym z własnej aktywności twórczej
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka niezależnie od jego wyglądu, statusu materialnego
• kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej poprzez aktywne włączanie się w podejmowane działania
• kształtowanie postawy otwartości i szacunku dla innych kultur, ludzi, zwyczajów, tradycji
• doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny z zastosowaniem adekwatnych określeń
• budowanie świadomości o znaczeniu uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: odpowiedzialność, solidarność
• wdrażanie do postawy akceptacji, szacunku i życzliwości wobec wszystkich ludzi, w bliższym i dalszym środowisku, wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie itp.
• kształtowanie postawy szacunku dla pracy rolników wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
• kształtowanie postawy empatii wobec osób słabszych i potrzebujących pomocy
• doskonalenie umiejętności postrzegania wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
• doskonalenie umiejętności współdziałania podczas realizacji zadań zespołowych
• kształtowanie postawy szacunku dla wytworów kultury
• kształtowanie postawy zainteresowania wytworami kultury i sztuki
• kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach użyteczności publicznej, kultury i sztuki
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii np. udział w akcjach „sprzątanie świata”)
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych
• wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
• kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy książkami
• poszerzanie znajomości liter: liter „j”, „J”,
• rozwijanie zainteresowania czytaniem poprzez uczestnictwo w zabawach i grach z wykorzystaniem poznanych liter
• doskonalenie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów oraz ich przekładania na inne reprezentacje
• kształtowanie pojęcia liczby dziesięć, poznanie cyfry „10”
• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10
• wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy
• kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania za pomocą zbiorów zastępczych
• rozwijanie zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi podczas zabaw badawczych, ruchowych, itp.
• rozwijanie aktywności poznawczej: oglądanie książek, zdjęć, filmów, korzystanie z nowoczesnej technologii
• kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy książkami
• doskonalenie umiejętności wyrażania rożnych treści i emocji gestem, mimiką, ruchem
• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
• doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
• rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
• rozwijanie umiejętności precyzowania wypowiedzi oraz pytań w celu uzyskania informacji
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych utworów literackich
• kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
• doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi (konsekwencja i zgodność czasu)
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych i w pamięci
• wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „g”, „G”
• rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
• doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych